Har skrevet om dette tidligere, men legger ut på nytt.
Den årlige rapporten må sendes inn digitalt.
Betaling over nett funker ikke og må gjøres på ditt lokale immigrasjonskontor
I Calapan er det ikke mulig å bestille time. Ta med dokumentasjon og møt opp. Hos oss var det 2 lappsystemer, en som hang der for bruk gjennom hele året for dem som trives å stå i kø
Den andre var noen små, søte og runde pappbiter med tall fra 1-10 og 1 betjenes først
I tillegg var og er det spesiell «kø» for seniorer, gravide og handikappede. Den siste køen ble ruter glidelås med den andre.
Vi var der ca kl 08:15 og da var det kun 1 foran meg /(oss, dvs inkl kona).
De som kom inn med alle kopier etc brukte 10-15 minutter.
Veldig greit. Online chat for seniorer - virket ikke!
Dvs man kunne ikke få godkjent oppmøte digitalt og vise fram pass, kort etc.
Tror de som laget og beskrev denne rutinen har fått litt «kjeft» - fordi all automatisering og digitalisering skjer ved at de dupliserer de manuelle rutinene de er vant til å bruke og kjører dobbelt hele veien!
Jeg vet det er krøkkete for noen fordi BI lokalkontor ligger et stykke unna, men vi får finne oss i det en gang i året!
Tips: møt opp så tidlig du kan, da er det aldri kø